Leasing samochodu lub innych środków trwałych dla przedsiębiorstwa

Implanty w jeden dzień – Klinika stomatologiczna Toruń
12 lutego, 2021
Najem lub sprzedaż nieruchomości za pośrednictwem biura nieruchomości
15 lutego, 2021

Leasing jest formą opłacania łączącą w sobie równocześnie pożyczkę oraz wynajem. Na bazie umowy podpisanej z podmiotem finansującym (lesingodawcą) możliwe jest używanie środka trwałego. Leasingodawca zakupuje wskazany w umowie przedmiot, a wtedy dostarcza go leasingobiorcy, który używa go spłacając raty leasingowe. W momencie zakończenia umowy leasingobiorca może, ale nie musi, zakupić przedmiot leasingu na wyłączność, a cena zakupu stanie się mniejsza niż wartość rynkowa.

Z reguły przedmiotem pod leasing jest rzecz ruchoma lub nieruchoma, służąca celom zarobkowym. Z tej przyczyny przedmiotem pod leasing może być zostać np. lokal, maszyny i linie produkcyjne, sprzęt biurowy, komputery itp. Najpopularniejszym przedmiotem leasingu dla firm są auta ciężarowe oraz osobowe i to na nie, łatwo znaleźć obszerny zakres ofert.

Jakie są odmiany leasingu dla firm

Możliwe są dwa typy leasingu: finansowy i operacyjny. Zastanawiając się nad wzięciem środka trwałego w leasing, warto przemyśleć, która możliwość będzie bardziej korzystna. W operacyjnym leasingu dla firm VAT wliczany jest razem z kolejnymi ratami. Atutem tego typu leasingu jest to, że większość wydatków da się wrzucić w kosztach uzyskania przychodów. W przypadku aut będzie to oprócz raty leasingowej, opłata początkowa, faktury za paliwo, przeglądy techniczne lub zakup wyposażenia.

Chociaż leasingobiorca ma za zadanie opłacania rat leasingowych, podczas trwania umowy sam środek trwały w leasingu jest własnością podmiotu finansującego, z tej przyczyny nie można wymienić go jako swojego w ewidencji. Obok tego leasing operacyjny wymaga określenia czasu umowy na przynajmniej 40% czasu amortyzacji środka trwałego leasingu.

W przeciwieństwie do tego, finansowy leasing dla firm umożliwia wprowadzenie odpisu amortyzującego, ponieważ przedmiot w leasingu od początku jest własnością leasingobiorcy. Umowę przygotowuje się na czas określony, ale nie ma wymagania, by ustalać czas trwania minimalnego. Można więc zawrzeć umowę na czas zgodny z potrzebą. Kolejną różnicą jest to, że do leasingu finansowego dla firm cały VAT opłacany jest razem z pierwszą ratą leasingową. Natomiast do kosztów uzyskania przychodu dodaje się zaledwie odsetki z rat, zamiast całej raty.

Jakie warunki należy spełnić, by wziąć leasing na firmę?

Leasing mogą wziąć nawet firmy, które dopiero założyły działalność gospodarczą. Możliwość uzyskania leasingu zależy od samego leasingodawcy oraz środka trwałego, jaki przedsiębiorca planuje wziąć w leasing. Niektórzy leasingodawcy udostępniają możliwość leasingu dla firm już od momentu rozpoczęcia działalności. Dla przeważającej części podmiotów finansujących minimum to 3 miesiące od momentu rozpoczęcia działalności. Od pierwszego dnia działalności najłatwiej wziąć leasing na samochód osobowy lub dostawczy. W przypadku innych środków trwałych takich jak lokale czy maszyny zazwyczaj minimalny czas prowadzenia działalności gospodarczej to 6 miesięcy, chociaż zwykle wynosi nawet pełnego roku. Firmom z długim stażem pracy zdecydowanie łatwiej wziąć leasing.

Stosowanie przedmiotu w leasingu

Każdy przedmiot pod leasing dla firm powinien być przede wszystkim obowiązkowo ubezpieczony przez leasingobiorcę. Wszystkie auta powinny mieć wykupione Auto Casco, a sprzęt i maszyny muszą być ubezpieczone od kradzieży i zniszczeń. Wydatki serwisowania oraz napraw również są obowiązkiem leasingobiorcy, o ile umowa nie określa, że w ratach leasingowych dodane będą koszty obsługi serwisowej. Istotne jest, żeby po skorzystaniu z leasingu dla firm, wszelkie naprawy wykonywał serwis autoryzowany. Z reguły nie jest istotne, kto będzie korzystał z przedmiotu w leasingu, o ile przedsiębiorca nie zamierza wynajmować ani użyczać go klientom czy kontrahentom.

Dlaczego warto wziąć leasing dla firm?

Główną zaletą podpisaniu umowy leasingu dla firm jest obniżenie podatku z uwagi na dodanie rat leasingowych w koszty uzyskania przychodu. Dużym atutem jest także ustawienie wysokości rat . Dodatkowo jest to korzystniejsze w porównaniu do kredytu. Zdecydowanie łatwiej zdobyć leasing zarówno pod względem formalności, jak i samych zabezpieczeń, a w chwili, gdy przedsiębiorca postanowi pobrać kredyt na inny cel, trwająca umowa leasingu nie pomniejsza zdolności kredytowej. I o ile leasing dla firm definiują zasady umowy, na temat czasu trwania, a sam środek trwały zwykle nie jest własnością firmy, warto przemyśleć podjęcie leasingu.

Wygaśnięcie umowy leasingowej

Aspektem, jaki wydaje się bardzo ważny to możliwość zakupu na własność przedmiotu leasingu. W głównej mierze w sytuacji leasingu dla firm z niewielkim wykupem. Wtedy środek trwały da się kupić w cenie niższej niż jego wartość rynkowa. Dodatkowo wykupienie przedmiotu leasingu dla firm da się dodać w koszty uzyskania przychodu, a do tego odliczyć od niego VAT. Oprócz tego do samych kosztów da się włączać również wszelkie wydatki związane z korzystaniem. Kolejnym atutem jest to, że po ukończeniu jednego leasingu, prościej zdobyć następny leasing dla firmy.

http://kredyty.torun.pl/leasing/