W jakich sprawach pomaga notariusz?

adwokat toruń prawnik toruń
Kancelaria notarialna – porady profesjonalnego adwokata
4 kwietnia, 2017
Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Jak mieć piękny, płaski i umięśniony brzuch? Odchudzanie dla każdego
7 kwietnia, 2017
kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi sprawami warto udać się do biura notariusza?

W Polsce osoba mająca posadę notariusza zajmuje niesamowicie ważną pozycję, bo jest nie tylko – jak to się często stwierdza – osobą, której mogą zaufać obywatele, lecz też kimś, kto idealnie rozeznaje się w tajnikach prawa. Notariusz jest zatem funkcjonariuszem publicznym – tak jak mundurowy – i jego przeznaczeniem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do kancelarii notarialnej za każdym razem przychodzi się z określoną sprawą oraz trzeba posiadać ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty. Te, jakie będą przez niego przygotowane są przyjmowane jak dokumenty oficjalne i posiadają tzw. moc prawną. Generalnie, to co było w nich uzgodnione zaczyna obowiązywać. Nie ma się więc czemu dziwić, że do kancelarii notarialnej koniecznie należy wziąć, np. umowy bankowe, dokumenty o intercyzie czyli umowę odsprzedaży lokalu.

Najważniejszym posłannictwem notariusza jest pracowanie jednomyślnie z przepisami prawa, zgodnie z uzyskaną widzą oraz kwalifikacjami. Nie może stąd dojść do działania wbrew przepisom, kiedy notariusz z premedytacją wyzyskuje swoich Klientów wdrażając liczne „uchybienia” oraz manipulacje. Każdego rejenta obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, który szczegółowo zwraca uwagę na to, w jaki sposób rejenci obowiązkowo muszą postępować.

Umowy, które przygotowujemy z własnej inicjatywy, np. umowę wynajmu działki, zaświadczenie o pełnomocnictwie lub świadectwa o wysłaniu darowizny, nie są objęte obligatoryjnym poświadczaniem przez rejenta. Zwykle widnieje przy nich pieczęć notariusza, jeżeli zależy nam na tym, ażeby podnieść wagę oraz rzetelność danego dokumentu. Ściślej mówiąc – nie ma takiego obowiązku, stąd nie powinniśmy martwić się o kolejne zaświadczenia.

Nasze prawo rozpatruje też takie okoliczności, w jakich rejent jest po prostu niezbędny. Są to papiery, jakie bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Niżej umieszczone są wybrane spośród opisanych dokumentów:

Umowy kupna i odsprzedaży wszystkich nieruchomości – mieszkań, domków jednorodzinnych, działek budowlanych, terenów agrarnych, działek wypoczynkowych itd.

Przesłanie darowizny, w przypadku kiedy ofiarą jest nieruchomość

Darowizna lokalu z księgą wieczystą

Umowa małżonków o osobnych majątkach, czyli tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeśli do podziału jest dowolna nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wyliczone u góry dokumenty muszą mieć stanowczo pieczątki oraz autograf notariusza. Inne krótko mówiąc nie muszą mieć kształtu aktu notarialnego, wolno opracowywać je w swobodny sposób. Dobrze jest pamiętać, iż tylko umowy zawarte przed notariuszem na pewno są zgodne z przepisami.

Jeżeli mamy na uwadze spółki handlowe, to muszą one zawierać w obecności notariusza, np. statuty, formularze dotyczące funduszu firmowego, deklaracje dotyczące podjęcia przez współwłaściciela dokładnej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczątką i podpisem rejenta podlega właściwym taksom. Są one dosyć spore, jednakże zależą zwłaszcza od wartości obiektu umowy. W przypadku kiedy ktoś zamierza sprzedać nieruchomość wartą parę milionów złotych, wtedy powinna liczyć się ze sporymi sumami. Maksymalna taksa jest określona przez Ministra Sprawiedliwości, jednakże i tak jest ona duża. Rejenci wcale nie są przymuszeni do wyznaczania najwyższych odpłatności, a co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zredukowanie. Do kancelarii notarialnej chodzimy głównie w bardzo ważnych okolicznościach, a mianowicie tych które potrzebują poświadczenia przez osobę trzecią albo chcemy przechować znaczną sumę pieniędzy.

Czy są poza tym jakiekolwiek opłaty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, że notariusz musi obowiązkowo wziąć za swoje działania honorarium, pamiętajmy, by opłacić podatek, przykładowo od darowizny oraz uiścić opłaty sądowe. Ceny takie są dostarczane przez notariusza właściwemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na wszystkich dokumentach, powinniśmy dobrze sprawdzić, co należy sfinansować. Niezwykle często Petenci piszą do Kancelarii w Toruniu i zamierzają ekspresowo pozyskać informacje mówiące o tym, ile co będzie kosztować. Wyłącznie w wypadku taksy notarialnej istnieje szansa negocjacji ceny, bo na pozostałe odpłatności notariusz najzwyczajniej w świecie wcale nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Po pierwsze – notariusze nie mogą podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w dowolnym sensie w wykonywaniu powinności osoby zaufania publicznego. Osoba mająca posadę notariusza absolutnie nie może więc zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (przykładowo w zakupie domów) lub doradztwem w interesach.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie powinien zatrudniać się bez aprobaty izby notarialnej, może to być jednak zawód naukowca, nauczyciela albo będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą jest w stanie działać kilku notariuszy (np. w formie spółki cywilnej) jednak z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź w link po prawej stronie – Notariusz