Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Adwokat – zawód pełny pasji
Marzec 24, 2017
Depilacja laserowa depilacja woskiem depilacja toruń depilacja plastry z woskiem
Metody usuwania owłosienia – depilacja woskiem i depilacja laserowa
Marzec 28, 2017
Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się trenowaniem metody jazdy możemy przyuważyć propozycję zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się sporym wzięciem – zarówno te na karetki, jak i na wozy dla pracowników ochrony. Nic w tym dziwnego – można po nich natychmiast znaleźć zatrudnienie. Przytoczone kursy mają tak naprawdę przygotować osobę za kierownicą do odpowiedniego postępowania w wielorakich okolicznościach, momentami szczególnie męczących oraz wyjątkowych. Realizowanie manewrów na drodze, jazda z włączonym alarmem przez przejazdy na czerwonym świetle bądź przekraczanie prędkości oraz nagłe zatrzymywanie pojazdu – to jedynie niektóre z ćwiczeń, które stoją przed uczestnikami. Przeważnie szkoleniowcom najbardziej zależy, by prowadzący opanował łatwość sterowania pojazdem wówczas, kiedy pojawia się wrażenie, że jest to nierealne. Stracenie panowania w każdej sekundzie jest w stanie spowodować groźny wypadek. Odbiorcami szkolenia są kierowcy, którzy chcą pracować w obywatelskich placówkach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia, dozorowaniem porządku publicznego, przewożeniem wartości pieniężnych albo hamowaniem pożarów.

Program kursu zawiera więc zadania realizowane na różnorodnych przestrzeniach: na płytach poślizgowych bądź placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin i zawiera 6 godzin szkolenia z teorii oraz 8 godzin ćwiczeń praktycznych. Jakie tematy mogą pojawić się na ćwiczeniach? W pierwszej kolejności z obszaru kodeksów ruchu drogowego, problematyki pojawiania się wypadków na drodze, psychologii transportu albo techniki jazdy w skomplikowanych warunkach. Kurs kończy się bez wątpienia testem z części akademickiej oraz części praktycznej.

Sprawdzian z części wykładowej trwa 25 minut i ujmuje 20 pytań w postaci testu. Kierowca musi obowiązkowo podkreślić właściwie tylko jedną odpowiedź. Dodatni efekt testu mamy możliwość osiągnąć, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Sprawdzian z części praktycznej zawiera odbycie określonych manewrów, m in. omijania przeszkody albo zatrzymywania pojazdu na zakręcie. W przypadku kiedy kursant źle skończy dwa razy takie samo zadanie, uzyska niekorzystny wynik z egzaminu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

Na pierwszym miejscu jest dysponowanie prawem jazdy określonej kategorii. Bez wątpienia ktoś, kto zamierza być kierowcą – konwojentem czy kierowcą pojazdu policyjnego, musi obligatoryjnie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem kursu ogólnie rzecz ujmując nie może być w takiej sytuacji osoba, która chwilę temu odebrała prawo jazdy. Liczba godzin każdego szkolenia jest dopasowywana do kompetencji i umiejętności każdego kierowcy (kurs początkowy, kurs rozszerzony). Niezbędnym wymogiem jest również ukończenie 21 lat i przedstawienie bieżącego zaświadczenia od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Potwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do zatrudnienia jako zawodowego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W czasie zajęć wszyscy uczestnicy będą pozyskiwać wiedzę z zakresu psychologii przewozu. Na zajęciach zaznajomią się z wątkiem stresu, który szczególnie intensywnie wpływa na postępowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem potrafią być ekstremalnie przykre okoliczności na drodze lub sytuacje życiowe wożonych osób. Zajęcia w formie wykładów mają za zadanie zilustrować uczestnikom takie komplikacje, jak: wpływ temperamentu na podejmowanie decyzji na drodze, dużego stresu, alkoholu i innych specyfików odurzających na zdolność kierowania samochodem.

Psychologia transportu zawiera elementy psychologii percepcyjnej, psychologii osobowości, psychologii zdrowia oraz kilku innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie wymagana szczegółowa wiedza wszystkich tematów, ponieważ jest to cel studiów podyplomowych. W ostatnim czasie ta nauka dynamicznie się rozwija, bo bardzo wielu osób mających prawo jazdy zamierza mieć dokładną specjalizację, m in. planuje transportować wartości pieniężne bądź rannych pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

A z przeciwnej strony wielu psychologów jest zainteresowanych analizowaniem kierowców, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na napięcia psychiczne i rozmaite inne obciążenia. Można tutaj przytoczyć chociażby za dużą liczbę godzin spędzonych za kółkiem, zmniejszone kontakty z rodziną (u kierowców wykonujących pracę w transporcie globalnym) albo większe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kierowców – tutaj będą zapisane osoby, które doskonale znają kodeksy, mają wypracowane dobre nawyki i absolutnie nie sprawiają jakiegokolwiek niebezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch korzystnych cechach takich uczestników: wprawy dostrzegania niebezpieczeństwa i na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kursantów – w niej znajdą się kierowcy, którzy przypadkiem stwarzają zagrożenie dla innych uczestników jezdni. Chcą usunąć swoje braki (mino, iż robią ich wiele), chcą uczyć się dobrego działania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą uczęszczali kierowcy, którzy specjalnie powodują rozmaite zagrożenia i nie przez przypadek nakłaniają innych do niebezpiecznych zachowań. Jednocześnie chcą naprawić swoje błędy i wykazują się wolą zdobywania kompetencji oraz doskonalenia swoich zdolności.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, kliknij w ten link – kurs na pojazdy uprzywilejowane cena