Certyfikat kwalifikowany Eurocert Toruń

Implanty
3 lutego, 2021
Ocieplanie budynków pianą PUR Bydgoszcz
3 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto mieć elektroniczny podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Sieć oferuje nieustannie ogromną liczbę możliwości, po przez niego można załatwić wiele spraw, również w kwestiach urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono w celu zastąpienia dotychczas używanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm korzystanie z elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych często wiąże się z składaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych metod umożliwia zmniejszenie czasu, który do tej pory każdy musiał przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, zazwyczaj także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można załatwić bez opuszczania domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu należy zaznaczyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw zastanowić się, w jaki sposób będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany przyda się tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS albo CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast obszerniejsze zastosowanie, za sprawą czego spora liczba właścicieli firm go wybiera. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy plik, który można było do tego momentu podpisywać ręcznie. To oznacza, że obok spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy także np. e-malie, umowy oraz kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że profil jest w pełni darmowy, natomiast za e-podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, po czym można go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis jest normą w biznesie. Pomimo kosztów  – dość niewielkich, rozkładając kwotę na cały czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis działa w oparciu współczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego wykorzystania, które oferuje profil zaufany, podpis kwalifikowany  umożliwia także dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu poprzez osobisty podpis kwalifikowany między innymi można podpisywać oraz generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać umowy na odległość oraz uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Obok tego możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie znanych jest elektroniczny certyfikat Eurocert. Żeby zdobyć podpis elektroniczny należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy okazji wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą certyfikat stanie się aktywny oraz gotowy do użytku. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Praca na kartach programu nie powinna powodować najmniejszego kłopotu. Trzeba podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a następnie poprzez program widoczną opcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z wskazanymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Choć elektroniczny podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów zawartych z firmami, urzędami lub osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny Toruń